Csere, vagy javítás?
Röviden: csere.
Hosszabban, ha belegondolsz, hogy a jó pár éve akár egy havi fizetés áráért vett autórádió mennyire elavult (nem tud USB-ről lejátszani, nincs tolatókamera bemenete, nem tudod a telefonoddal párosítani, stb.) hiába tudod esetleg valakivel megjavíttatni, a korszerű szolgáltatásokat csak sok kiegészítő kütyü megvásárlásával tudod majd használni. Ha nagy szerencsével találsz olyan szakembert, aki ért is az autós eszközökhöz, és elvállalja a rádiód javítását, valószínűleg előre el fogja kérni a javítás árát, mert ez biztosan több lesz, mint amennyit az eszközöd ér. Emelkednek a bérek, így a munkadíjak is, ezt tudomásul kell venni.
Természetesen le a kalappal azok előtt, akik korhű, esetleg veterán autó építésével foglalkoznak, Nekik marad a javítás, vagy az autóbontókban való kutakodás, esetleg a retrót meglovagoló gyártók új termékei, amik korszerű belsővel, de régi külsővel gond nélkül beépíthetőek. Ha esetleg egy olyan autóval rendelkezel, amibe a gyártó prémium kategóriás, erősítővel szerelt valódi Hi-Fi-t épített be, és az elromlott, úgy szintén a bontó/javítás marad, vagy csak 1-2* 100eFt elköltése után fogod tudni hozni a gyári rendszer minőségét. Léteznek – elsősorban kínai – olyan fejegységek, amik külsőre nagyon hasonlítanak a gyári rendszerre, csak korszerűbb a tudásuk, de hangminőségben messze elmaradnak a gyári eszközökétől, ezeket én nem ajánlom. A hangszórók esetében ez még egyszerűbb, kb. 10 év alatt (kalaptartóban 2-3 év) a hangszórók „elöregednek”, a gumi membránjuk szétszakad, nincs más út, csak a csere. Tudom, lehet kapni - cégünknél is – hangszóró gumimembránt (gyűrűt), amit fel lehet ragasztani a régi helyére és úgy fog kinézni, mint az új, de szólni sajnos azért nem fog úgy, mint fénykorában, hiszen ez a membrán univerzális termék, nem a Te hangszóródhoz optimalizálták.
Ha csere, akkor először is alaposan mérd fel, milyen lehetőségeid vannak.
Fejegység, mechanikai kialakítás, elhelyezkedés
Nézd meg, milyen méretű fejegység fér el az autódban. 1 DIN, 2 DIN? Mi az? A fejegység magasság mérete, az 1 DIN a leggyakoribb, ez kb. 5,2cm magas, természetesen a 2 DIN ennek a duplája. Ha szerencséd, van, és gyárilag kialakították ezt a „fiókot” (jellemzően 2003 előtti autók), akkor nem kell a fizikai elhelyezéssel bajlódnod, csak kihúzod a régit, és betolod az új autórádiót. (ez csak a mechanikai elhelyezésre vonatkozik, a bekötés sokkal bonyolultabb is lehet!)
~2000 környékétől, először a japán autókban, de utána a többi gyártónál is megjelentek a gyári, egyedi kialakítású fejegységek, ezeknek a cseréje már kicsit bonyolultabb, de nem lehetetlen. Mindenképp emeld ki a régi rádiót, és nézd meg a méretét. Az ezredforduló környékén gyakran alkalmaztak egy köztes méretet is az 1 DIN és a 2 DIN között, ilyenkor – bár látszólag nagy a hely- nem fog beférni a 2 DIN-es méret.
Az egyszerűbb helyzet az, amikor a fejegység csak a szokásos zenei funkciókat látja el, rádió, kazetta/CD lejátszás. Ilyenkor a fejegység cseréje után nem veszítesz el semmilyen gyári funkciót. A kormánytávirányítók már megjelentek, ha nem ér el a kezed a fejegységig, vagy egyszerűen csak hozzászoktál a kényelemhez, szinte minden ilyen autómodell esetében vásárolható az új fejegységhez egy adapter, amivel lehetővé válik a kormányon lévő rádió vezérlőgombok használata.
Szinte minden gyártó egy idő után a fejegység kijelzőjét elkezdte használni más funkciókra is. Kezdetleges fedélzeti számítógép funkciók (klíma vezérlés, fogyasztási adatok, hibakódok, az autóval kapcsolatos tájékoztató üzenetek kiírása), ezeket az új fejegység nem fogja megjeleníteni, semmilyen „adapter” segítségével sem. Szerencsére az nagyon-nagyon ritka, hogy az autórádió egybe lenne építve a fedélzeti számítógéppel, így egy merész vagy jobb esetben autóvillamossághoz értő szakember szét tudja választani a két egység kábelezését. Ebben az esetben keresned kell a műszerfalon egy helyet, ahová az új készüléket beépíted (a legtöbb esetben gondol erre a gyártó, és egy „vakfedél”, vagy irattároló alatt ott lapul az 1 DIN-es rés).
Hangszórók cseréje
Szerencsére az már csak a veterán autóknál, vagy régebbi mezőgazdasági gépeknél fordul elő, hogy gyárilag semmilyen hangszóró helyet nem alakítottak ki. Ha Nálad mégis ez a helyzet, bár szűk választékban, de kaphatók „dobozos” hangszórók, ezeket tudod a műszerfal alá, vagy az első ülések mögé, esetleg a tetőkárpiton elhelyezni. A minőségük sok kívánnivalót hagy maga után, de ha a régi hangszóró tönkrement, valamire cserélni kell.
Az ezt követő időszakban először a műszerfal tetején, két oldal alakítottak ki igen kis méretű helyet a hangszóróknak (10 cm, vagy gyakrabban ez alatti méret, nem keverendő össze a magas sugárzóval!), és más helyen sajnos nincs is gyári hangszóróhely. Ezek a méretek léteznek a mai napig, meglepően jó minőségű darabokat is lehet kapni, de a zenét szerető emberek haja azért az égnek áll az ilyen rendszerek meghallgatásakor. A fizikai méretkorlátok miatt mély hangot nem nagyon tudnak kiadni, de legalább a szélvédőről visszaverődő magasat fokozottan hallani, csak akkor ajánlom, hogy pénzt költs ezek cseréjére, ha nincsenek túlzott elvárásaid a hangminőséggel szemben.
Végre jön az első ajtó! Már a 90-es években elkezdték kialakítani az ajtó lemezében a hangszóró helyét, ott van a 10-16 cm átmérőjű lyuk a lemezben, de a borítást nem szabták hozzá, kívülről ezt nem látod, sajnos le kell venni az ajtókárpitot, hogy el tudd dönteni, a Te autódban van e ilyen. Jellemzően „extraként” megjelent a lyukacsos hangszóró burkolat, ez vagy része az ajtó borításának, vagy külön lepattintható/lecsavarozható. Mindenképp szereld le, mert csak így fogod tudni megmérni, milyen hangszórót tudsz elhelyezni az ajtóban. Ha van benne régi hangszóró, szereld ki (3-4 csavar, és mögötte két kábelsaru, amit le kell húzni), és hozd be szaküzletünkbe, a mérete, műszaki adatai alapján biztosan tudunk ajánlani helyette megfelelőt. Amire nagyon kell figyelned, az a hangszóró mélysége, ha már úgyis kiveszed, nézd meg, mennyivel mélyebb hangszórót tudsz elhelyezni a régi helyén, a nélkül, hogy beleütközne valamibe (leggyakrabban a lehúzott ablaküveg a korlát!) Az ajtóban lévő jellemző méretek – ha kerek hangszóróról van szó – 10, 13, 16,5cm (4”, 5”, 6,5”). Ovális esetében a 10*15 (4”*6”) és a 12,5*17,5 (5”*7”) méret a gyakori, ennél nagyobb méretű gyári kialakítás nem fordul elő. Ideális lenne, ha minden autóba 6,5”-os hangszórókat lehetne beépíteni, ezért gyakran alkalmaznak „kiemelőgyűrűt”, amivel mélyebb, nagyobb méretű hangszóró is lehelyezhető az autóban. Vannak típus specifikus eszközök, ezekkel a gyűrűkkel gyári kinézetet lehet elérni, a gyárinál nagyobb méretű hangszórók esetében is. „A nagyobb biztos jobb is” - némi túlzással ez a hangszórókra is igaz, a nagyobb átmérő megadja annak a lehetőségét, hogy a középtartomány dinamikusabb lesz, és sokkal mélyebb hangokat is kiadhat. Természetesen arra ügyelj, hogy az olcsóbb árfekvésű hangszórók még nagyobb méretben sem adják azt a minőséget, mint kisebb, de márkásabb társaik.
A hátsó ajtóval hasonló a helyzet, de erre csak akkor fókuszálj, ha sokat utaznak hátul is, mert ha jellemzően egyedül használod az autót, akkor csak fölöslegesen terheled a pénztárcádat és a fejegységet a hátsó ajtóban lévő sugárzókkal. Most csak az alap hangzásról beszélünk, természetesen van létjogosultsága a 8-10 hangszórós rendszereknek is (sőt, abszolút felső kategóriás minőséget lehet ezekkel elérni), de most nem ez a téma.
Kalaptartó. Nos, ha lehet, mellőzd. Amíg nincs külön erősítő az autódban (majd erre is kitérünk), addig ugyanaz a helyzet, mint a hátsó ajtóval, ráadásul itt is igaz az, amit az első szélvédőnél írtam, a nagy üvegfelület csak összekuszálja a hangképet, semmit nem ad hozzá a minőséghez.
Válasszunk fejegységet (autórádiót)!
A mechanikai kialakításon már túl vagyunk, már pontosan tudjuk, milyen méretű egységet választhatunk. A kábelezésről, annak korlátairól még nem beszéltünk, majd a beszerelésnél ezt is „kivesézzük”.
Próbáljuk összeírni, milyen szolgáltatásokra van szükségünk. A lehetőséget tárháza széles, és az elektronika fejlődésével egyre bővül:
- FM/AM rádió (bár már ez is kihalóban van, azért jó pár évig velünk lesz még a klasszikus rádió)
- Audio kazetta, CD lejátszás. Az előbbi már teljesen kihalt, az utóbbi pedig épp a haláltusáját vívja. A CD-vel nagyon jó minőséget lehet elérni, de hangulattól függően állandóan cserélgetni kell a lemezeket (persze, léteztek CD tárak, de a kifogástalanul működő egyre ritkább), és ahogy korosodik a rendszer, egyre érzékenyebb az útviszonyokra, akadozik, nehezen fogadja el a CD-t. Manapság már az új készülékek között alig van a kínálatban CD mechanikával ellátott fejegység.
- Navigáció. Jól mutat a kijelzőn (elsősorban 2 DIN), de sokkal korszerűbb megoldások annak már, az eszközbe beépített navigáció úthálózati térképe nagyon gyorsan elavul, és nehézkes a frissítése, szerintem manapság már ez ne legyen választási szempont
- Tolatókamera, esetleg első kamera bemenet. Ez nagyon hasznos tud lenni, a mai, egyre kisebb üvegfelületekkel rendelkező autókból nehézkes a kilátás, nagy mértékben emeli az autó komfort szintjét, ha beépítesz akár már csak egy tolatókamerát is. Ha rögzíteni is szeretnéd a képet, nézd mega alaposan, a kiválasztott eszköz tudja e, illetve ott, ahol az autót használod, a jogszabályok lehetővé teszik e az élőkép rögzítését.
- Erősítő RCA kimenet. Ha bármikor is a komolyabb hangzás felé szeretnéd fejleszteni a rendszeredet, szükséged lesz rá, ha soha nem tervezed erősítő beépítését, fölösleges.
- Kapcsolt 12V kimenet motoros antennához, erősítőhöz, stb. Csak akkor legyen szempont, ha vannak ilyen eszközeid (azért általában minden új eszközön megvan)
- A kijelző színei. Igen, ha belegondolsz, ha már lehet, legyen olyan színű háttérvilágítása az új fejegységnek is, mint az autó műszerfalának. Persze ez a probléma csak 1 DIN-es készüléknél számít. A gomb nélküli, teljes képernyős 2 DIN-es készülékeknél ez a probléma már nem áll fenn.
- Bluetooth kapcsolat telefonhoz. Több féle szintje létezik, az alap a hívás fogadás, kihangosító funkció, ezek után a telefonkönyv kijelzés, szerkesztés, SMS küldés, fogadás. A legkorszerűbb jelenleg a telefon tükrözés („AndroidAuto” „CarPlay” „Airplay”) ezzel a telefon szinte minden, az autóban szükségessé váló funkciója használható, kiemelten a naprakész google vagy egyéb navigációs szoftver. Nyilván, ahogy a hangzásnál is említettem, lehet választani a noname eszközök szinte mindenre megoldás kínáló (és ritkán jól működő) modelljei, és a márkás gyártók kevesebb, de garantáltan működő, kipróbált szolgáltatást nyújtó készülékei közül.
- USB csatlakozó. Ez már miden új készüléken megtalálható, alap funkciója, hogy Pen drive-okat olvas, szinte korlátlan mennyiségű hanganyagot vihetünk az autóban magunkkal. Vigyázni kell arra, mekkora méretet kezelnek, a régebbi készülékek 4-8GB-nál nem kezelnek nagyobb flash drive-ot. Szerencsés, ha ezen az USB-n keresztül tudjuk a telefonunkat is tölteni (a készülékek leírása ebben az esetben megadja a maximális töltőáramot is)
- Milyen zenei minőségi elvárásaink vannak? Még mindig nincs szó erősítőről, SUB ládáról, csak a fejegységből próbálunk minél szebb hangot kihozni. Kérlek, ne a készülék dobozára a legnagyobb betűvel ráírt 4*sok-sok Watt adat alapján válassz! A készülékek hangereje a legtöbb esetben bőven elegendő arra, hogy az autóban normál esetben meglévő zajokat elnyomja, és azt halld, amit akarsz. Ha nem akarsz a felső kategória irányába elmenni, az is mindegy, hogy MOS-FET e az erősítő központi egysége, hogy „D”, „AB” osztályú e az erősítő, hogy mennyi a frekvencia átvitele (az olcsó fejegységeknek minden esetben az emberi hallástartomány maximuma 20-20.000Hz?), még csak a jel-zaj viszonyokkal sem kell foglalkoznod. Ha elkezded a fórumokat olvasgatni, vagy beleakadsz a fizetett trollokba, akik vagy istenítik az egyes márkákat, vagy a sárga földig lehordják, pártállástól függően. Ha elég sokat olvasol, Te is le tudod vonni a végkövetkeztetést. A noname gyártók termékeit csak akkor érdemes megvenni, ha kísérletező alkat vagy, és nem érdekel a hangminőség, de érdekelnek egyes különleges szolgáltatásai az adott modellnek. A neves gyártók belépő modelljei is erős kompromisszumot követelnek, általában nem a legkorszerűbb technikát képviselik, és a szolgáltatásaik is minimálisak (tipikus „nagyáruházi” termékek), hogy az árukat alacsonyan tarthassák. Marad a márkás közép vagy felső kategória. Márkát inkább most nem írok, majd az elektronikai résznél esetleg megemlítem egyes gyártók fejlesztéseinek erősségeit/gyengeségeit.
Nyilván sokféle szempontot kell figyelembe venni, személyes tapasztalatom az, hogy a középkategóriás (jelenleg 25-40eFt-os), márkás fejegységekkel a legelégedettebbek a vásárlóink, illetve azoknak, akik csak „kell, hogy valami szóljon” „úgy is eladom az autót” indokkal vásárolnak, a legolcsóbb, de magyarországi képviselettel és szervizzel rendelkező készülékek tökéletesen megfelelnek (5-8eFt, pl. SAL, MNC, Sencor)
Az 1 DIN-es készülékeket is gyártanak nagy felbontású, akár motorosan kinyíló 7”-os kijelzővel is, de azért ezek jellemzően a klasszikus kb. 1,5*8cm-es folyadékkristályos kijelzővel vannak ellátva. Jó, ha a kijelző fényereje változtatható, egy erősen világító kijelző éjszaka nagyon zavaró lehet.
Ha már kiderült, hogy ilyen fér el az autóban, az esetek nagy részében a készülékhez mellékelt fém beépítő keret, illetve a gyári rádió előlap/takaró keret elegendő a beszereléshez. Ha gyári, egyedi rádió helyére kerül be az új készülék, akkor minden esetben külön, autó specifikus beépítő keretet kell vásárolnunk, ehhez szükség lesz az autó pontos típusára, évjáratára, esetleg a műszerfal színkódjára.
A 2 DIN-es készülékek esetében az autó műszerfalához illő keret megvásárlását valószínűleg nem tudjuk megúszni, illetve, ha márkás készüléket vásároltunk, akkor az adott autó modellhez valószínűleg a fejegység gyártó kínál beépítő készletet is.
Mindkét esetben fontos, hogy a készülék kezelőszervei könnyen kezelhetőek, áttekinthetők legyen, nagyon bosszantó és balesetveszélyes az, amikor egy rosszul működő érintőgombot vagy érintőkijelzőt nyomkodunk menet közben, és közben a készülék semmit, vagy teljesen mást csinál, mint amit mi szeretnénk.
Ha a készülék előlapja (kijelzője) motorosan nyitható, nézzük meg, hogy a beépítés helyén elfér-e, alacsonyabb beépítési magasság esetén beleütközhet a sebességváltóba is! Színes LCD kijelzőknél fontos a betekintési szög. A neves gyártók készülékeivel általában nincs gond, de az olcsóbb kategóriában gyakran előfordul, hogy két-három generációval ezelőtti kijelző van a fejegységben, s csak egy szűk tartományból nézve éles a képe, ami a legritkább esetben sem a kényelmes üléspozíciónknak megfelelő. Ugyanez a fényerő esetében, jól esik az, ha erős napsütésben is olvasható a kijelző, ami jellemzően csak a korszerűbb készülékek sajátja.
No, már sok karakternél tartunk, és még egy szó sem esett kábelekről, átalakító csatlakozókról, ISO, CAN bus, és egyéb fogalmakról, a csere/beépítés buktatóiról, apró fogásokról, amitől jó lehet a hangzása egy eszköznek, stb.
Majd legközelebb...